Het wordt een zomer van NIX!

Foto: Pixabay

Maak er met NIX deze zomer een feestje van! Zo luidt de slogan van de nieuwe campagne van In Control of Alcohol & Drugs. Omdat uitgaansgelegenheden nog gesloten zijn vanwege Corona kwamen (minderjarige) jongeren de afgelopen weken steeds vaker samen in parken. En ook op het strand of bij recreatieplassen.

Daarbij nuttigden ze alcohol. Dat is gezellig, maar hierbij was overlast helaas geen uitzondering. Dat kan niet de bedoeling zijn. Daarom start In Control of Alcohol & Drugs deze zomer deze campagne. Om op deze manier jongeren voor te lichten over alcoholgebruik. 

De cijfers

De afgelopen jaren was er een dalende trend te zien in het alcoholgebruik bij jongeren onder de 18. Uit de meest recente landelijke cijfers van het Peilstationsonderzoek door het Trimbos-instituut, blijkt echter dat het gebruik stabiliseert. Alcoholgebruik onder jongeren daalt niet verder en dat is zorgelijk. 

Jongvolwassenen uit Noord-Holland Noord die voor het eerst alcohol drinken, dronken gemiddeld op de leeftijd van 15 jaar voor het eerst. Uit de Gezondheidsmonitor Jeugd 2019 onder 2e en 4e klassers van het voortgezet onderwijs in de regio blijkt dat  37% wel eens alcohol heeft gedronken en dat 32% de afgelopen maand alcohol dronk.

De campagne

De campagne bouwt voort op de landelijke NIX 18 campagne en richt zich op jongeren en hun ouders. Centrale boodschap van de campagne NIX is: drink geen alcohol onder de 18. Door deze norm neer te zetten en uit te dragen schep je duidelijkheid en boek je gezondheidswinst.

Juist deze zomer is deze boodschap vanwege het wegvallen van afleiding extra belangrijk. Daarnaast kan alcoholgebruik leiden tot onvoorzichtig en onoplettend gedrag met betrekking tot de coronamaatregelen.

De campagne bestaat uit verschillende onderdelen. Zo zullen op een aantal mooie zomerdagen jongerenteams van de vrijwilligersorganisatie Unity op locatie met jongeren in gesprek gaan over alcohol en drugs. Jongeren worden dan op een laagdrempelige manier met een quiz bevraagd over hun kennis over alcohol en drugs. En ze worden hier verder over geïnformeerd.

Via sociale media wordt de campagneboodschap verspreid onder jongeren. Ouders worden via regionale media gewezen op de campagne en vertelt waar zij informatie en tips kunnen vinden (helderopvoeden.nl).

De campagne loopt tot het einde van de zomer.

In Control of Alcohol & Drugs

‘In Control of Alcohol & Drugs’ is een samenwerking van de 17 gemeenten van Noord-Holland Noord, GGD Hollands Noorden, Veiligheidsregio NHN, LINK, Brijder Jeugd en GGZ. Het programma ‘In Control of Alchohol & Drugs’ is gericht op het voorkomen en terugdringen van het alcohol- en drugsgebruik onder jongeren in Noord-Holland Noord.

 

Cookieinstellingen