CM Com Circuit Zandvoort heeft met Grade One licentie nu ook officiële Formule 1 status

Foto: Wim Meijer Fotografie

Naast de nieuwe naam van het Zandvoortse circuit, die verbonden is aan het Brabantse bedrijf CM.Com Circuit Zandvoort, heeft het circuit nu ook officieel de Grade One licentie waarmee het nu ook officieel een Grand Prix mag houden. Dat laatste is volgens CM.Com Circuit Zandvoort directeur Robert van Overdijk wel een formaliteit geweest.

(tekst: Jaap Koper/foto’s: Chris Schotanus, Essay Produkties en Nathan Reinds)

Regelmatige bezoeken
Dat laatste heeft te maken met de regelmatige bezoeken van de internationale autosportfederatie FIA die volgens Van Overdijk ook nauw bij het verbouwingsproces betrokken zijn geweest. ,,Desalniettemin is het wel lekker dat we dat ding nu aan de gevel kunnen hangen en dat we nu officieel een Grade One circuit zijn”, zegt hij over het verkrijgen van de licentie. Volgens de circuitdirecteur heeft dat zeker zijn effect naar buiten toe, omdat na de heropening in mei de agenda voor de verhuur weer is vol gelopen. Dat is niet alleen door Grade One, maar ook door het vernieuwde circuit met een nieuwe laag asfalt er op.

De officiële Grade One licentie die volgens Van Overdijk aan de gevel moet komen hangen Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

Puntjes op de ‘i’ te zetten
De volle agenda wat betreft de verhuur levert de rust op om de puntjes op de ‘i’ te zetten als het gaat om de afwerking van de baan en wat erom heen staat. Alleen de tijdsdruk en geestelijke druk hebben Van Overdijk wel parten gespeeld, omdat het naar eigen zeggen één minuut voor twaalf is, als de circuitleiding hoort dat het verhaal voor een Formule 1 race wordt afgeblazen. Realistisch gezien heeft ook de directeur zelf die bui wel zien hangen. ,,Daar heb ik wel een volwassen mannentraan om gelaten”, bekent van Overdijk.

Meer dan alleen de autosport
Over het CM.Com Circuit Zandvoort zelf gaat het volgens van Overdijk meer dan alleen om autosport. ,,Ik heb vanaf dag één dat ik hier gekomen ben gezegd dat de huidige eigenaren het circuit niet hebben gekocht om de komende twintig jaar circuitje te spelen. We willen toegroeien naar een hele brede business- en leisure locatie waar de zakelijke markt zijn rol krijgt en waar je ook een festival kunt organiseren”, zegt Van Overdijk. Wel blijft de autosport wel het uitgangspunt.

Verhalen over de naamgeving
Dat brengt hem ook tot de verhalen over de naamgeving van het Zandvoortse circuit. Vanuit de Zandvoortse gemeenschap maar ook uit de plaatselijke politiek heeft de circuitdirecteur de nodige appjes gekregen om er wel voor te zorgen dat Zandvoort in de naam zichtbaar moet blijven. Van dat laatste is Van Overdijk zich ook bewust, omdat historisch gezien ook het CM.Com Circuit Zandvoort daar niet onderuit kan komen.

Een trotse Jeroen Glabbeek van CM.Com met de Grade One licentie Foto: Nathan Reinds // www.nathanreinds.nl

Licentie
De Grade One licentie zal niet alleen bij het Zandvoortse circuit zichtbaar zijn. Het eerste officiële ondertekende exemplaar met handtekening van de officials zal straks prijken in het kantoor van Jeroen Glabbeek van CM.Com die trots in het rijtje mag staan van andere bedrijven die hun naam aan circuits hebben verbonden. Het beste voorbeeld is de huidige sponsor van Max Verstappen Red Bull die verbonden is aan het Oostenrijkse circuit bij Spielberg. Voor de echte autosportkenners het circuit van Zeltweg.

Documentaire
Tijdens de presentatie is er ook een trailer voor de Dutch Grand Prix documentaire gepresenteerd. Daarin vertellen de hoofdrolspelers hoe het allemaal tot stand is gekomen om de baan aan te passen aan de huidige tijd en ook geschikt te maken voor de Formule 1.

Cookieinstellingen